Anadolu Selçuklu Veziri Sahib Ata Fahreddin Ali'nin Mimari Eserleri

Stok Kodu:
9789751631084
Boyut:
19 x 27 cm
Sayfa Sayısı:
viii+436
Basım Yeri:
Ankara
Basım Tarihi:
2015
Kapak Türü:
Ciltli
Kağıt Türü:
Kuşe
Dili:
Türkçe
0,00
9789751631084
225086
Anadolu Selçuklu Veziri Sahib Ata Fahreddin Ali'nin Mimari Eserleri
Anadolu Selçuklu Veziri Sahib Ata Fahreddin Ali'nin Mimari Eserleri
0.00

Anadolu Selçuklu Dönemi'nin en uzun siyasi kariyerine sahip kişiliği olan Sâhib Ata Fahreddin Ali'nin yaklaşık kırk yıllık uzun siyasi kariyeri, aynı zamanda dönemin en görkemli yapılarını da inşa ettirdiği yıllardır. Sâhib Ata, Anadolu Selçuklu vezir veya emirleri içinde en fazla eser bırakan kişi olarak devrin tarihçileri tarafından "Ebu'l-Hayrat (Hayırlar Babası)" unvanıyla anılır.
Bu çalışma, Ortaçağın bu kudretli vezirinin mimari faaliyetlerini bütüncül bir bakışla ele almaya çalışmaktadır. Bir Ortaçağ banisini, sadece binalarının mimari ve süsleme özelliklerine dayanarak, onu içinde bulunduğu sosyo-kültürel, hatta politik hayatın dışında tutarak ele almak konuyu sadece bir yönüyle değerlendirmektir. Bu çalışma aynı zamanda, ünlü vezirin Anadolu Selçuklu Sultanları, Moğollar ve devrin sosyal hayatının en önemli yönlendiricisi din adamlarıyla olan ilişkisini ele almaktadır. Bunların dışında Sâhib Ata yapılarının, Ortaçağ kent kültürüne katkısı da değerlendirilmiştir.

İÇİNDEKİLER

ÖNSÖZ
GİRİŞ

BİRİNCİ BÖLÜM
SÂHİB ATA HOCA FAHREDDÎN ALİ’NİN YAŞAMI


İKİNCİ BÖLÜM
SÂHİB ATA FAHREDDÎN ALİ’NİN MİMARİ ESERLERİ

1. Afyon-İshaklı’daki Sâhib Ata Yapıları
a. Han
b. Hamam ve Mektep

2. Akşehir’deki Sâhib Ata Külliyesi
a. Medrese (Taş Medrese)
b. Mescit
c. Hânkah, Matbah ve Çeşme

3. Konya Larende Kapısı Yakınındaki Sâhib Ata Külliyesi.
a. Cami
b. Hânkah
c. Hamam
d. Türbe

4. Konya Sultan Kapısı Yakınındaki Sâhib Ata Külliyesi
a. Medrese (İnce Minareli Medrese)
b. Mescit

5. Konya Çeşme Kapısındaki Sâhib Ata Külliyesi
a. Mescit (Tahir İle Zühre Mescidi)
b. Darü’l-Huffaz ve Çeşme

6. Kayseri’deki Sâhib Ata Külliyesi
a. Medrese (Sâhibiye Medresesi)
b. Çeşme
c. Mescit

7. Konya-Ilgın’daki Sâhib Ata Yapıları
a. Hamam
b. Han ve Zaviye

8. Sivas’taki Sâhib Ata Külliyesi
a. Medrese (Gök Medrese)
b. Çeşme
c. Darü’l-Ziyafet

9. Konya’daki Sâhib Ata Buzhaneleri
a. Tekli Buzhane
b. Çiftli Buzhane

10. Konya’daki Sâhib Ata Evleri, Sikâyesi ve Su Arkları

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
KARŞILAŞTIRMA VE DEĞERLENDİRME

1. Külliyeler
2. Camiler
3. Mescitler
4. Medreseler
5. Hânkah
6. Hamamlar
7. Kaplıca.205
8. Kervansaraylar.
9. Türbeler

10. Buzhaneler
11. Taçkapılar
12. Çifte Minare Uygulamaları
13. Ön Cephe Tasarımları
14. Çeşmeler
15. Pencereler

16. Minareler
17. Mimarlar
18. Kitabeler
19. Malzeme ve Teknik.
20. Süsleme
21. Sâhib Ata’nın Mimarlık Faaliyetleriyle Siyasi Kariyeri Arasındaki İlişkiler

SONUÇ
KAYNAKÇA
DİZİN
ŞEKİLLER VE FOTOĞRAFLAR....

Anadolu Selçuklu Dönemi'nin en uzun siyasi kariyerine sahip kişiliği olan Sâhib Ata Fahreddin Ali'nin yaklaşık kırk yıllık uzun siyasi kariyeri, aynı zamanda dönemin en görkemli yapılarını da inşa ettirdiği yıllardır. Sâhib Ata, Anadolu Selçuklu vezir veya emirleri içinde en fazla eser bırakan kişi olarak devrin tarihçileri tarafından "Ebu'l-Hayrat (Hayırlar Babası)" unvanıyla anılır.
Bu çalışma, Ortaçağın bu kudretli vezirinin mimari faaliyetlerini bütüncül bir bakışla ele almaya çalışmaktadır. Bir Ortaçağ banisini, sadece binalarının mimari ve süsleme özelliklerine dayanarak, onu içinde bulunduğu sosyo-kültürel, hatta politik hayatın dışında tutarak ele almak konuyu sadece bir yönüyle değerlendirmektir. Bu çalışma aynı zamanda, ünlü vezirin Anadolu Selçuklu Sultanları, Moğollar ve devrin sosyal hayatının en önemli yönlendiricisi din adamlarıyla olan ilişkisini ele almaktadır. Bunların dışında Sâhib Ata yapılarının, Ortaçağ kent kültürüne katkısı da değerlendirilmiştir.

İÇİNDEKİLER

ÖNSÖZ
GİRİŞ

BİRİNCİ BÖLÜM
SÂHİB ATA HOCA FAHREDDÎN ALİ’NİN YAŞAMI


İKİNCİ BÖLÜM
SÂHİB ATA FAHREDDÎN ALİ’NİN MİMARİ ESERLERİ

1. Afyon-İshaklı’daki Sâhib Ata Yapıları
a. Han
b. Hamam ve Mektep

2. Akşehir’deki Sâhib Ata Külliyesi
a. Medrese (Taş Medrese)
b. Mescit
c. Hânkah, Matbah ve Çeşme

3. Konya Larende Kapısı Yakınındaki Sâhib Ata Külliyesi.
a. Cami
b. Hânkah
c. Hamam
d. Türbe

4. Konya Sultan Kapısı Yakınındaki Sâhib Ata Külliyesi
a. Medrese (İnce Minareli Medrese)
b. Mescit

5. Konya Çeşme Kapısındaki Sâhib Ata Külliyesi
a. Mescit (Tahir İle Zühre Mescidi)
b. Darü’l-Huffaz ve Çeşme

6. Kayseri’deki Sâhib Ata Külliyesi
a. Medrese (Sâhibiye Medresesi)
b. Çeşme
c. Mescit

7. Konya-Ilgın’daki Sâhib Ata Yapıları
a. Hamam
b. Han ve Zaviye

8. Sivas’taki Sâhib Ata Külliyesi
a. Medrese (Gök Medrese)
b. Çeşme
c. Darü’l-Ziyafet

9. Konya’daki Sâhib Ata Buzhaneleri
a. Tekli Buzhane
b. Çiftli Buzhane

10. Konya’daki Sâhib Ata Evleri, Sikâyesi ve Su Arkları

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
KARŞILAŞTIRMA VE DEĞERLENDİRME

1. Külliyeler
2. Camiler
3. Mescitler
4. Medreseler
5. Hânkah
6. Hamamlar
7. Kaplıca.205
8. Kervansaraylar.
9. Türbeler

10. Buzhaneler
11. Taçkapılar
12. Çifte Minare Uygulamaları
13. Ön Cephe Tasarımları
14. Çeşmeler
15. Pencereler

16. Minareler
17. Mimarlar
18. Kitabeler
19. Malzeme ve Teknik.
20. Süsleme
21. Sâhib Ata’nın Mimarlık Faaliyetleriyle Siyasi Kariyeri Arasındaki İlişkiler

SONUÇ
KAYNAKÇA
DİZİN
ŞEKİLLER VE FOTOĞRAFLAR....

Kapat